W dniu 8 listopada 2008 r. odbędzie się w Gdańsku Ogólnopolski Zjazd Nauczycieli Terapeutów: „Nauczyciele terapeuci w systemie pomocy uczniom z dysleksją”. Organizatorzy, tj. Polskie Towarzystwo Dysleksji, Instytut Promocji Edukacji i Instytut Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego, zapraszają nauczycieli terapeutów z całej Polski.
Na podstawie danych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej można powiedzieć, że co najmniej 9–10% wszystkich dzieci w Polsce (wiele wskazuje na to, że nie wszystkie są zdiagnozowane) ma specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu (dysleksję rozwojową), a co za tym idzie, wymaga wczesnego rozpoznania i wczesnej interwencji w postaci specjalistycznej pomocy. Nieudzielenie jej w konsekwencji znacznie ograniczy ich szanse edukacyjne i zdolność odnoszenia sukcesów w dorosłym życiu.
Problem dzieci z dysleksją rozwojową jest w naszym kraju tylko częściowo rozwiązany, chociaż w polskim prawie oświatowym istnieją odpowiednie zapisy, wychodzące naprzeciw specjalnym potrzebom edukacyjnym uczniów dyslektycznych. Jednak w praktyce prawnie zagwarantowana pomoc jest udzielana rzadko i w sposób niepełny. Wyjątek stanowi pisanie sprawdzianów i egzaminów w formie dostosowanej do trudności, które jest powszechne i każdy uczeń z dysleksją może z tego prawa skorzystać. Konsekwencją takiego stanu rzeczy jest pozbawienie jakiejkolwiek pomocy wielu dzieci z trudnościami o charakterze dyslektycznym. Dotyczy to zarówno diagnozy (patrz dane CKE dotyczące dysproporcji pomiędzy wykrywalnością dysleksji w różnych regionach Polski), jak specjalistycznej interwencji – udziału w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych.
Poprawa sytuacji dzieci dyslektycznych jest możliwa, wymaga jednak wypracowania spójnego programu obejmującego wszystkie aspekty problemu i konsolidacji środowisk zajmujących się dysleksją na rzecz jego realizacji. Zrzeszenie się nauczycieli terapeutów, którzy z racji swojego wykształcenia są grupą bezpośrednio zainteresowaną niesieniem pomocy uczniom dyslektycznym, może stanowić ważny krok na tej drodze. Silna grupa opiniotwórcza dysponująca programem działań i środkami do jego realizacji, działająca we współpracy z Polskim Towarzystwem Dysleksji i naukowcami zajmującymi się tą problematyką, stanie się siłą sprawczą w wywoływaniu koniecznych zmian.
Celem zjazdu jest wypracowanie planu działań zmierzających do wzmocnienia roli i znaczenia nauczyciela terapeuty w systemie pomocy uczniom z dysleksją. Udział w zjeździe jest BEZPŁATNY.
ZOBACZ PROGRAM (plik PDF)
POBIERZ FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY (plik PDF)
Zgłoszenia przyjmowane są:
drogą elektroniczną: redakcja.biuletyn@fundacja-ipe.pl
lub
pocztą pod adresem:
Instytut Promocji Edukacji
ul. Hutnicza 3
81-212 Gdynia
z dopiskiem „Zjazd nauczycieli terapeutów” |